دسته بندی ها

فقط کالاهای موجود
   

فرانیس - Francis

خصوصیات غیر مشترک با ارقام دیگر بادام

این رقم خیلی دیر گل است. در نتیجه به سرمای دیررس بهاره مقاومت بالایی نشان می‌دهد. در شرایط کرج از پانزدهم فروردین ماه شروع به گلدهی و تا پایان فروردین به مرحله تمام گل می‌رسد.

زمان برداشت در شرایط کرج آخر شهریور ماه از گلدهی تا رسیدن میوه 4 ماه، پوست نیمه سخت، 40 درصد مغز(درصد مغز از میوه خشک بادام با پوست چوبی محاسبه شده است)، مغز بسیار درشت، میانگین وزن متوسط هر عدد مغز حدود یک و نیم گرم،رنگ مغز قهوه ای کاملا روشن است و پایداری رنگ در این رقم مناسب است.

در شرایط مطلوب شش تن بادام با پوست سخت در هکتار تولید می کند،که معادل 2400کیلوگرم مغز بادام است. عملکرد متوسط در هکتار برابر 3600 کیلوگرم می باشد.

فاصله مناسب کاشت 6 در 6 متر است. مقاوم به بیماری لکه آجری و نسبت به کم آبی نسبتا مقاوم ولی حساس به شوری،گل ها به سرمای دیررس بهاره تحمل زیادی دارند.

درصد دوقلویی صفر و مغز آن کشیده و پهن میباشد.در اقلیم های گرم و خشک سردسیری بخوبی رشد میکند.خاک مناسب آن نسبتا سبک تا سبک است.

در تحقیقاتی که توسط دامیار و همکاران (1381) انجام گرفت به این نتیجه رسیدند که ارقام منقا، نجف آباد، محب علی و شاهرود 10 زود گل ترین و ارقام شاهرود 6 ، 12،15،18 دیرگل و ارقام شاهرود 7 و 16 خیلی دیر گل هستند.

رقم گرده افشان مناسب شاهرود 5،15 و ژنکو می باشد.

در تحقیقات موسوی و همکاران (1384) رقم فرانیس به دلیل دیرگلی، برتری عملکرد میوه و مغز درشتی نسبی و تک قلویی مغز، مقاومت به بیماری لکه آجری و زنبور مغز خوار بادام نسبت به سایر ارقام برتری دارد و برای کشت به عنوان رقم اصلی در منطقه شهرکرد و مناطق مشابه توصیه می شود.

در تحقیقات موسوی و همکاران (1380) به این نتیجه رسیدند که ارقام بادام ربیع و شاهرود 12 که رشد طولی، قطری و وزن تر و خشک اندام هوایی و ریشه بهتری نسبت به سایر ارقام دارند جهت تهیه نهال به عنوان پایه مناسب کشت در مناطق یاسوج و مناطق مشابه هستند.

در تحقیقات علی زاده و ارزانی (1393) مشخص شد که ارقام 12 و 21 به علت خود ناسازگاری به تنهایی مناسب کشت نیستند و برای تولید محصول تجاری مناسب باید از گرده دهنده ها سازگار برای کشت توام استفاده شود. بر همین اساس برای رقم های شاهرود 12و 21، رقم های شاهرود 5، شاهرود 15، ژنکو، تونو به عنوان بهترین گرده دهنده پیشنهاد می شود.

در تحقیقات اکبرپور(1395) به این نتیجه رسیدند که بین ارقام مقاوم به خشکی به ترتیب می توان ارقام سوپرنوا، تونو، سهند، شاهرود 21 و شاهرود 12 را رتبه بندی کرد. از طرفی بر اساس این نتایج مشخص شد که ارقام شاهرود 12و 21 تحمل کمتری نسبت به تنش ناشی از خشکی دارند. و ارقام سوپرنوا و تونو بیشترین تحمل را به تنش خشکی نشان می دهند.

 

خصوصیات مشترک با ارقام دیگر بادام

جهت مطالعه در مورد خصوصیاتی از قبیل نیاز آبی، نیاز خاکی، نحوه کود دهی، نحوه احداث باغ، نحوه هرس کردن درخت بادام را میتوانید از طریق انتخاب لینک زیر، به صفحه توضیحات درخت بادام برویدومشاهده نمایید.

خصوصیات درخت بادام

 

 

منبع : کتاب آموزش کاشت نوین درخت بادام از پیمان طهماسبی

 

 

تعداد بازدید: 137